Elsa Pärs-Berglund (1920–2005) vävde med stor skärpa fram sin samtids brännande frågor. Genom vävtekniker som gobeläng, dubbelväv, damast och dukagång skildrade hon politiska skeenden, globala orättvisor, miljöfrågor och den svenska arbetarrörelsen under 1900-talets andra hälft.
Blomman som politisk symbol för rättvisa och motstånd figurerade i flera av utställningens verk – både i form av arbetarrörelsens röda ros och blomman som symbol för miljörätt.
Men utställningen reflekterade även över Pärs-Berglunds politiska samtid, samt socialismens och kommunismens idealiserande personkult som framträder i flera av verken.
Utställningstiteln tog avstamp i Pärs-Berglunds verk Låt hundra blommor blomma. Det var också namnet på en politisk kampanj av Mao Zedong i det kommunistiska Kina 1956–1957. Under kampanjen uppmanades medborgarna att öppet kritisera makten under den falska föreställningen om fri åsiktsbildning. Konsekvenserna blev ödesdigra för oppositionen som mot slutet av perioden istället förföljdes och förvisades till arbetsläger.
Från gobeläng till damast
I utställningen skildrades Pärs-Berglunds konstnärliga utveckling genom olika perioder av hennes karriär. Från hennes tidiga gobelängvävar, inspirerade av göteborgskolorismens lysande färger och intuitiva former, till den tekniskt krävande damastväven där djur- och naturmotiv tog plats på hennes vävar.
Introduktion till utställningen
Se en introduktion till Låt hundra blommor blomma och hör mer om utställningens utgångspunkter, perspektiv och designprocesser. I filmen medverkar Olivia Berkowicz, utställningsintendent, berättarröst, Josefin Gäfvert, vävkonstnär, Shabnam Faraee, formgivare och illustratör, Marcia Harvey Isaksson, konstnär, curator, kulturproducent och Parasto Backman, grafisk formgivare. Filmare Maria Vatne Jansson.
I dialog med samtida formgivare
I utställningen presenterades även de två samtida formgivarna, Shabnam Faraee och Josefin Gäfvert. Av Shabnam Faraee visades den handknutna mattan, Sju sorters blommor, som knyter an till Pärs-Berglunds senare verk. Verket är en hyllning till det svenska landskapets biologiska mångfald, och en resa genom anrika hantverkstraditioner från Iran, Afghanistan och Kurdistan. Sju sorters blommor är knuten av konsthantverkaren Morteza Golestani.
Av Josefin Gäfvert visades fem vävar. Precis som Pärs-Berglund experimenterar Gäfvert med vävkonsten och dess särart som estetiskt uttryck och med stor humor möter hon bilden av den historiska 70-tals väverskan.
Toppbild: Studio Parasto Backman
Shabnam Faraees verk Sju sorters blommor har realiserats med stöd av Konstnärsnämnden.